А с возвратом к старому might-у окончательное решение?
Скорее да, чем нет. Самое близкое, что я видел в качестве обоснования возврата, было в одном из сообщений Сойера:
We continue to talk regularly about Might/Strength and Resolve. As always, there are difficult problems to solve here. The easiest path would be to revert to the way Pillars I Might and Resolve worked, which seemingly would make more players happier and result in less weirdness when building certain character classes. We had high hopes (or I did, anyway) for the Concentration gain idea, but there were logistical problems and practical balance problems with that approach. We also discussed a passive Power Level gain derived from Resolve, but that also ran into problems. We don’t have much time left to mess around with base attributes, so we’re discussing one final idea, which focuses on adding a random chance to Empower (or Depower, with low Resolve) any active ability when used after a short time has elapsed in combat. If this design does not pan out, we are likely to revert to Pillars I Might/Resolve.
Каких-то дополнительных подробностей того, что именно (по результатам беты) оказалось неудачным, я не встречал. Кроме, конечно, весьма активных сторонников прежнего Might на оф. форуме и на другом англоязычном форуме, где Сойер время от времени пишет (RPGWatch или что-то подобное).
P.S. Да, из изменений в сторону удобства: теперь любое намеренное действие, отменяющее применение активной способности (перемещение, использование другой способности и т.д.) не расходует ресурс (т.е. ограничение на кол-во применяемых способностей за бой). Однако если вражеское действие прервало применение активной способности, ресурс расходуется.